Źródło:
Geoinżynieria, czyli modyfikowanie środowiska Ziemi przy pomocy narzędzi technologicznych w celu kontrolowania globalnego ocieplenia, zyskuje popularność jako sposób na walkę ze zmianą klimatu. W ramach unijnej inicjatywy badacze połączyli siły, aby rozwinąć tę dziedzinę nauki.
Uczeni wykorzystują mechanikę, matematykę, fizykę, chemię i geologię, by poznawać i kształtować naszą interakcję z Ziemią. Starają się ingerować w klimat, aby obniżyć temperatury dzięki odkrywaniu, tworzeniu, wytwarzaniu i wykorzystywaniu zasobów znajdujących się pod powierzchnią ziemi, a także poprzez projektowanie i budowę konstrukcji naziemnych. W tej relatywnie nowej dziedzinie nauki brakuje jednak nauczycieli akademickich, a wiele badań nie znajduje potwierdzenia w dowodach.
W ramach finansowanego ze środków UE projektu "Geo-engineering exchanges between Europe and Latin-America" (GEO-EXCEL), ponad 40 doktorantów i badaczy z tytułem doktora z uczelni europejskich i latynoamerykańskich połączyło siły, aby przyczynić się do rozwoju geoinżynierii poprzez zwiększenie mobilności.
Badanie koncentrowało się na trzęsieniach ziemi, osuwiskach gruntów i powodziach, z uwzględnieniem podatnych gleb oraz wpływu zmiany klimatu na degradację gleby.
Aby uporać się z tymi klęskami żywiołowymi, w ramach wspólnych działań analizowano możliwości zastosowania takich narzędzi jak modelowanie gleb i analizy numeryczne, badania dynamiki gruntów i mechaniki gleb nienasyconych oraz metody wzmacniania gruntu.
Transfer wiedzy za pośrednictwem kursów, seminariów, warsztatów i konferencji pomógł badaczom uzyskać pełniejszą wiedzę na temat tych zagadnień. Umożliwiło to wymianę nowych technik i metodologii. Uzyskana wiedza pozwoliła na opracowanie innowacyjnych metod doświadczalnych z zakresu badania materiałów geologicznych.
Rezultaty tych prac są już stosowane w praktyce w tunelach kolei podziemnej w Barcelonie. Można je też wykorzystać w innych konstrukcjach, takich jak tamy oraz nasypy drogowe i kolejowe.
Europa i Ameryka Łacińska połączyły siły, aby zorganizować innowacyjne szkolenia oraz programy wymiany wiedzy z zakresu geoinżynierii. Projekt GEO-EXCEL przyczynił się zatem do poprawy konkurencyjności różnych sektorów inżynierii geotechnicznej.
W ramach finansowanego ze środków UE projektu "Geo-engineering exchanges between Europe and Latin-America" (GEO-EXCEL), ponad 40 doktorantów i badaczy z tytułem doktora z uczelni europejskich i latynoamerykańskich połączyło siły, aby przyczynić się do rozwoju geoinżynierii poprzez zwiększenie mobilności.
Badanie koncentrowało się na trzęsieniach ziemi, osuwiskach gruntów i powodziach, z uwzględnieniem podatnych gleb oraz wpływu zmiany klimatu na degradację gleby.
Aby uporać się z tymi klęskami żywiołowymi, w ramach wspólnych działań analizowano możliwości zastosowania takich narzędzi jak modelowanie gleb i analizy numeryczne, badania dynamiki gruntów i mechaniki gleb nienasyconych oraz metody wzmacniania gruntu.
Transfer wiedzy za pośrednictwem kursów, seminariów, warsztatów i konferencji pomógł badaczom uzyskać pełniejszą wiedzę na temat tych zagadnień. Umożliwiło to wymianę nowych technik i metodologii. Uzyskana wiedza pozwoliła na opracowanie innowacyjnych metod doświadczalnych z zakresu badania materiałów geologicznych.
Rezultaty tych prac są już stosowane w praktyce w tunelach kolei podziemnej w Barcelonie. Można je też wykorzystać w innych konstrukcjach, takich jak tamy oraz nasypy drogowe i kolejowe.
Europa i Ameryka Łacińska połączyły siły, aby zorganizować innowacyjne szkolenia oraz programy wymiany wiedzy z zakresu geoinżynierii. Projekt GEO-EXCEL przyczynił się zatem do poprawy konkurencyjności różnych sektorów inżynierii geotechnicznej.